Nie ma chyba nikogo, kto nie słyszałby o lekarzu medycyny pracy. Każdy, kto pracuje zawodowo miał z nim styczność chociaż raz. Kiedy ma to miejsce najczęściej? Przede wszystkim w momencie, gdy zaczynamy współpracę z nową firmą, zmieniamy stanowisko lub charakter wykonywanych czynności. Lekarz medycyny pracy jest też odpowiedzialny za aktualizację oświadczeń o stanie naszego zdrowia oraz za sprawdzenie naszej kondycji po zwolnieniu lekarskim, dłuższym niż okres trzydziestu dni. Z jaką sprawą do lekarza medycyny pracy?Do zadań lekarza medycyny pracy należy przede wszystkim monitorowanie zdrowia osób zatrudnionych na różnego rodzaju umowie. Taki specjalista zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób, przeprowadza systematyczne kontrole stanu zdrowia pracowników i sprawdza, jak wykonywane obowiązki wpływają na nasze samopoczucie. Do jego obowiązków należy także wydawanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do pracy. Taka pozytywna ocena jest bardzo ważna - według polskiego prawa podjęcie pracy jest możliwe dopiero po otrzymaniu odpowiedniego orzeczenia lekarskiego. Potwierdzają to obowiązujące akty w tym ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników. Lekarz medycyny pracy - szerokie kwalifikacjeLekarz medycyny pracy musi wykazywać się szerokimi kwalifikacjami, zdobywanymi nie tylko poprzez naukę akademicką, ale przede wszystkim poprzez doświadczenie w pracy z pacjentem. Zakres jego obowiązków wymaga, by miał wiedzę z zakresu higieny pracy i czynników szkodliwych, w tym z określania substancji groźnych dla ludzkiego zdrowia. Powinien być w stanie rzetelnie ocenić rakotwórczość poszczególnych substancji, poziom hałasu i jego wpływ na samopoczucie oraz stopień i rodzaj promieniowania. Lekarz medycyny pracy powinien posiadać informacje z zakresu ergonomii pracy, co ma związek z określeniem czynników wpływających na wydajność pracowników, sposobów organizacji miejsca pracy, dopasowania miejsca pracy do potrzeb pracownika, szczególnie w sytuacjach takich jak niepełnosprawność, czy ciąża. Kolejne umiejętności to ocena przygotowania psychologicznego, kontrola stresu i jego wpływu na organizm człowieka, a także szacowanie ryzyka zdrowotnego pracowników i prowadzenie statystyki zachorowań. Są to więc wiadomości z zakresu funkcjonowania wszystkich układów znajdujących się w organizmie człowieka.
0 Komentarze
Odpowiedz |
|